Úspěšnost školy
Úspěšnost školy nebo firmy není náhoda a nelze ji dosáhnout během krátké doby. Úspěšnost ovlivňuje mnoho faktorů, z nichž některé jsou ryze individuální a záleží na místních podmínkách, některé můžeme považovat za obecně platné.Naše škola je úspěšná a dosahuje ve srovnávacím testování nadprůměrných výsledků. Vzhledem k tomu, že se jedná o dlouhodobou úspěšnost, není to určitě jen náhoda a není to příznivým složením žáků a jejich rodičů.
Povinné sebehodnocení školy je možná jeden ze způsobů zjištění stavu, příčin a důsledků, ale stále je to jen z našeho pohledu velmi subjektivní hodnocení, byť někdy podložené objektivním zjištěním.
Zkusme se na úspěšnost a výsledky nezávislého a dlouhodobého srovnávacího testování na výstupu z naší školy podívat trochu jinak. Bereme výstupní testování jako něco, co nás posune dál a ne jako nástroj kontroly. Chlubili bychom se, kdybychom byli neúspěšní? Asi ne, ale rozhodně bychom udělali maximum pro zlepšení.
Co odlišuje dobrou školu od špatné? Jsou to učitelé? Žáci? To nestačí. A proč jsou menší vesnické školy úspěšnější než velké městské? A proč je úspěšná zrovna naše škola. Pokusili jsme se shrnout několik následujících faktorů, které mají největší vliv na úspěšnost naší školy.
Rozklad vlivů na úspěšnost školy
Naše škola působí na žáka až 9 let – vzděláváme a vychováváme děti od 3 do 12 let, často až 10 hodin denně.
Kdo nebo co působí ?
|
Jak ?
|
ZŠ + MŠ + ŠJ + ŠD
|
žák
|
učitelé a další ped. zaměstnanci ostatní zaměstnanci školy prostředí školy a okolí
výchova
vzdělávací proces, výuka
akce školy
další aktivity, projekty
školní družina
školní jídelna
zájmové útvary
propojenost a spolupráce všech součástí
kázeň a pořádek
náročnost
klid a pracovní pohoda
mužský i ženský prvek
|
osobní příklad
pozitivní vzory
rozvoj estetického cítění, ekologické vnímání světa
etika, postoje, chování v kolektivu
znalosti, dovednosti,
sportovní rozvoj
kulturní rozhled a vnímání
dovednosti, další rozvoj
stravovací návyky
zdravý životní styl, rozvoj dovedností
nestresové rodinné prostředí, snadný přechod
respektování pravidel a řádu
úspěšnost, zvládání náročných situací
motivace k učení
rozvoj osobnosti |
Důkazy:
• Dlouhodobé nezávislé srovnávací výstupní testování – nadprůměrné výsledky
• Úspěšnost našich žáků v dalším studiu, v životě – nikdy dříve nebylo v obci tolik vysokoškoláků.
• Spokojenost rodičů, žáků i zaměstnanců.
- • Pozitivní zpětná vazba ze spádové školy.