Pokud bych se stal ministrem
Neexistují jednoduchá řešení. Většina věcí je otázkou kompromisu. Nemám ambice stát se politikem a už vůbec ne ministrem školství. Přesto si pohrávám s myšlenkou, co bych udělal na jeho místě ke zlepšení stavu českého školství.
Udělal bych pouze:
Zavedl bych náročné přijímací zkoušky na všechny stupně škol – od základních až po vysoké. Důvod – zvýšení zájmu rodičů o vzdělávání, do škol by nastoupili pouze připravení žáci.
Zrušil bych víceletá gymnázia. Důvod – zvýšení úrovně základních škol, zlepšení sociálního cítění se slabšími.
Zavedl bych povinné testování během docházky do ZŠ (minimálně v 5. a v 9. ročníku) a vrátil do škol náročnou státní maturitu. Důvod – každý má právo dozvědět se něco o kvalitě, získat zpětnou vazbu (škola, žák i učitel).
Žáci se speciálními vzdělávacími potřebami by se vzdělávali ve školám k tomu určených. Důvod – každý má právo na individuální pomoc odpovídající jeho potřebám.
Zrušil bych Školní vzdělávací programy a znovu zavedl vzdělávací program včetně minimálních doporučených osnov výuky. Důvod – sjednocení vzdělávacích požadavků státu na žáka i učitele, přehlednost pro rodiče.
P.S. Nemám patent na rozum. Každý ministr školství si musí poradit sám :-)))