Mobilní telefony
,,Máte slovo” – diskuzní televizní pořad České televize
Moderátorka Michaela Jílková
Dramaturg Jan Smrž
Vysíláno čtvtek 21.11.2024, 21,30 hod.
O nejsledovanějším diskuzním pořadu České televize ,,Máte slovo” s moderátorkou paní Michaelou Jílkovou vysílaném každý čtvrtek večer si můžete myslet cokoliv. Někdo ho zcela odmítá pro přílišnou agresivitu hostů i moderátorky, jiný ho sleduje se zájmem o téma a názorové postoje hostů. Váš ,,televizní” názor se bude možná velmi lišit od názoru většiny. Ale to, že na pořad se každý týden dívají statisíce díváků a patří se svojí sledovaností mezi Top 10, není náhoda a svědčí o úspěšnosti.
O to víc si vážím pozvánky od dramaturga pořadu p. Jana Smrže. Byla pro mě veliká čest se účastnit vysílání a děkuji za možnost vyjádřit svoje názory. Nestává se každý den, aby vám zavolala Česká televize a dostali jste pozvání do přímého přenosu.
Účasti si vážím o to víc, že mezi pozvané hosty patřil Martin Jan Stránský – neurolog, vysokoškolský pedagog, vědec, lékař,
Dalšími hosty byli: Jiří Čunek – senátor /KDU-ČSL/ a starosta Vsetína, Martin Úlovec – zmocněnec pro digitální vzdělávání a digitalizaci při Ministerstvu školství, mládeže a tělovýchovy, Jan Kršňák, autor knihy Digi děti a Ivo Maňák – autor petice proti zákazu mobilů ve školách a další hosté.
Zajímavé byly i otázky k zamyšlení nad daným tématem:
1. Jsou pro děti mobilní telefony nebezpečné jako drogy?
2. Snižují dětem mobily IQ? Máme hloupější děti?
3. Způsobují mobily dětem psychické problémy či pomáhají v jejich rozvoji a vzdělání?
4. Zakázali byste mobily dětem ve školách nebo ne? Proč?
5. Nejvíce času s mobily děti tráví na sociálních sítích. Měly by se jim sítě zakázat nebo děti vzdělávat, jak je používat?
6. Vzdělávají školy děti o sociálních sítích dostatečně?
7. Proč se například při vstupu na sociální sítě neověřuje identita jako například v bance? Ubylo by tam šikany, dezinformací?
8. Co by měli rodiče dělat, když zjistí, že jejich dítě trpí ve virtuálním světě šikanou?
9. Která otázka Vám zde chybí a rád byste o ní diskutoval?
Zážitky jsou nepřenositelné, ale pokusím se alespoň stručně podělit o odpovědi na některé otázky a o moje názory na dané školní téma:
1. Jsou pro děti mobilní telefony nebezpečné jako drogy?
Mobilní telefony vyvolávají závislost stejně jako drogy. V určitém smyslu mohou být stejně nebezpečné, zejména pokud je děti používají bez omezení.
________________________________________
2. Snižují dětem mobily IQ? Máme hloupější děti?
a) Mobily samy o sobě IQ nesnižují, ale ovlivňují naši pozornost, paměť a schopnost soustředit se. Záleží také k čemu, a jak dlouho mobil používáme.
b) Děti se rodí stejné jako dřív a určitě nejsou hloupější, ale už v mladším školním věku se díky pohodlí a komfortu stávají pasivnější.
________________________________________
3. Způsobují mobily dětem psychické problémy či pomáhají v jejich rozvoji a vzdělání?
Záleží na způsobu užívání. Nadměrné užívání, zejména sociálních sítí, je spojeno s vyšším rizikem deprese, úzkostí a nízkého sebevědomí. Na druhé straně mobily mohou být užitečné nástroje pro vzdělání – umožňují přístup k obrovskému množství informací, interaktivním aplikacím a vzdělávacím hrám. Klíčem je rovnováha.
________________________________________
4. Zakázali byste mobily dětem ve školách nebo ne? Proč?
Úplný zákaz mobilů ve školách stejně jako v rodině není ideální. Lepší je zavést pravidla jejich užívání. Například povolit mobily pouze pro vzdělávací účely a zabránit tomu, aby mobily během výuky odváděly pozornost.
________________________________________
5. Nejvíce času s mobily děti tráví na sociálních sítích. Měly by se jim sítě zakázat nebo děti vzdělávat, jak je používat?
Zákaz by problém nevyřešil – děti by si našly způsob, jak omezení obejít. Lepší přístup je využití rodičovských kontrol, aplikací pro sledování času stráveného na telefonu a nástrojů pro filtrování obsahu. Ty mohou pomoci najít rovnováhu mezi užitečností mobilů a jejich riziky. Zároveň je nutné doma i ve škole děti vzdělávat – měly by vědět, jak rozpoznat dezinformace, jak se chránit před šikanou a jak si nastavit zdravé hranice pro používání sítí i hraní her.
________________________________________
6. Vzdělávají školy děti o sociálních sítích dostatečně?
Ve školách se věnuje pozornost digitální gramotnosti, ale přístup je nejednotný, kvalita vzdělávacích programů různá. A hlavně – bez spolupráce s rodiči má škola na žáky jen malý výchovný vliv.
________________________________________
7. Proč se například při vstupu na sociální sítě neověřuje identita jako například v bance? Ubylo by tam šikany, dezinformací?
Povinné ověřování identity by mohlo pomoci snížit šikanu a anonymitu, která často vede k neetickému chování. Technologická řešení, jako je přísnější věková verifikace, by mohla být dobrým řešením.
________________________________________
8. Co by měli rodiče dělat, když zjistí, že jejich dítě trpí ve virtuálním světě šikanou?
Rodiče by měli situaci řešit především s dětmi – otevřeně s dítětem mluvit o jeho zkušenostech, poradit mu, naučit ho, jak se chránit. Podle závažnosti případně hledat odbornou pomoc, kontaktovat školu, školské poradenské zařízení nebo policii.
________________________________________
9. Otázka, na kterou neznám odpověď: Co poradit bezradným rodičům nebo pedagogům, které trápí závislost dětí na IT?
——————————————————————
P.S. Skutečný svět a obraz některých osob je zcela jiný než ten mediální a zprotředkovaný. To platí například i o paní moderátorce Michaele Jílkové. Děkuju za potkání se … :- )
Michael Burianek
Odkaz na pořad: https://www.ceskatelevize.cz/porady/10175540660-mate-slovo-s-m-jilkovou/224411030520033/